Friday, September 4, 2009

Kisah kami

Zaman sekarang ni , bila kita baca je surat khabar ada je cerita tentang budak sekolah yg bermasalah .

Aku ingat lagi , masa tu aku darjah dua , memang setiap hari rutin kami kena baca sifir matematik .. Masa tu kalau tak salah aku , aku tak dapat baca sifir 8 kot , so aku kena rotan dgn cikgu ...

Time tu memang sakit , tapi nak mengadu kat mak pak memang tak dapat lah , sebab kalau aku mengadu aku yg balik kena pukul dgn mak pak aku, yelah dah terang- terang salah aku kan .

Mak pak aku siap bagi tau cikgu aku lagi , kalau aku ada buat salah , terus rotan je , tak payah nak lembut -lembut. Memang time jiwa memberontak lah jugak kan , tapi bila difikirkan balik semua tu ada hikmah nya , kalau tak entah apalah jadi pada diri aku sekarang ni.

Tu lah sekarang ni banyak betul perbezaan antara zamn kita dan zaman sekarang ni , dah jadi terbalik plak kalau dulu kita ikut cakap mak pak tapi sekarang ni mak pak yg ikut cakap kita.

Ye , maybe aku hanya pandai cakap je kan ,sebab aku tak ada anak lagi , tapi aku harap satu hari nanti kalau anak aku buat salah , aku akan bertegas ,dan kalau dah salah mereka , mereka akan tetap kena rotan .Bukan apa aku buat macam tu sebab nak beri pengajaran kepada mereka jugak.

Aku dan hubby ada lah discuss pasal anak -anak ni , ye kami sepakat bila dah ada baby nanti , kami akan suruh mak pak aku jaga buat sementara waktu , maksud aku slps aku berpantang , yelah kalau aku bawa balik KL nanti susah plak nak cari babysitter yg boleh jaga baby kita masa umurnya belum 6 bulan kan.

Pastu , bila dah 6 atau 7 bulan tu aku akan minta mak mertua aku jagakan , time tu kalau anak aku buat salah pukul lah, ajar lah anak aku seperti mak mertua aku didik anak -anak nya. Aku nak anak aku jadi org yg berguna di masa hadapan .

Bila dah umurnya 5 tahun , aku plan nak hantar anak aku kat taksa yg berpendidikan cina , sebab bahasa cina ni akan jadi salah satu bahasa yg penting pd masa hadapan , pastu bila start je darjah satu aku akan hantar kat sekolah cina , dan petang tu plak aku akan hantar kat sekolah agama.

Kalau boleh aku nak anak-anak aku mendapat pendidikan duniawi dan akhirat . Sebenarnya banyak perancangan yg telah aku dan hubby buat utk masa depan anak -anak kami , biarlah semua menjadi kenyatan.

Kalau boleh aku nak anak-anak aku lebih berjaya dari aku dan hubby sekarang ...

No comments: