Tuesday, September 8, 2009

Kenangan masa kecik

Tak habis -habis tentang kenangan hari raya kan ...

Hehehe ... dah nama hari raya mesti excited terlebih kan ....

Dulu , masa aku sekolah  menengah kot , tingkatan 1 & 2  aku sekolah petang , pastu dulu aku dan kawan -kawan gi sembahyang tau , kalau tak salah aku sembahyang zohor & asar ..

Hehehe .. tapi bukan sebarangan tau sebab bila bulan puasa , konfem lah mengantuk kan ,masa cikgu ajar tu , cara yg paling baik utk elak kan mengantuk kami ni ramai-ramai pergi sembahyang ..boleh mengular sikit kan .

Pastu , time nak kumuh-kumuh tu , kadang-kadang ambik kesempatan jugak lah nak teguk air paip ... hehehe

Buruk punya perangai , tapi kadang-kadang je lah ....

Pastu , aku ni suka sangat balik sekolah dekat -dekat nak berbuka , yelah sebab malas nak kemas rumah, hidangkan makanan , dan lagipun masa tu boleh lah gedik -gedik ngan kawan gi shopping mall kan .
Nasib baik mak pak aku tak tahu sampai sekarang , kalau tak mesti aku kena marah .

Pastu malamnya tu gi beli bunga api kat kedai makcik tu, dulu bunga api kan boleh dapat kat kedai -kedai , bunga api yg paling aku suka main , mercun teratai, bunga api yg besi tu, bunga api yg warna -warni tu , pastu satu lagi bunga api yg pembalutnya warna merah.

Hehehe .. masa tu kalau nak beli bunga api kumpul duit dari upah aku kopek cili & upah aku tolong mak aku kemas rumah , kadang-kadang mak pak aku marah lah sebab beli bunga api ni membazirkan ..tapi nak buat macam mana sebab masa tu kawan -kawan ramai yg ada bunga api , so kita pun kena lah beli jugak ..baru careee ... kan

Tapi sekarang ni , kalau dengar je berita mesti dengar kanak-kanak putus tangan lah , cedera lah sebab bunga api / mercun ... Kita ni kenalah ingat yg main mercun tu bahaya pastu kita ni kena selalu hati-hati , masa main tu kena lah pakai selipar kan sebab takut terpijak bunga api ..

Zaman sekarang ni tak macam zaman dulu , sekarang ni budak -budak dah tak heran bila org tua marah , mereka plak yg marah kita balik ...

Hish .. macam -macam perangai kan , tapi kalau diingatkan balik memang seronak , rasa macam nak ulang balik ...

No comments: